.jpg)
Dinsdag 4 februari 2020
In ieder van ons zit een reiziger. Wij hebben dat geërfd van de eerste homo sapiens die al rondwandelend zijn eten verzamelde. Wij hebben nog wel meer van hem in ons DNA zitten, maar voor mij telt vandaag die zucht naar het zich verplaatsen, naar het op zoek gaan naar nieuwe horizonten, naar het blijven voortzwoegen op die berg om toch maar de top te bereiken.
Rechtop lopen op de twee achterste poten was zo'n 4 miljoen jaar geleden een evolutionaire vooruitgang te vergelijken met de raket-naar-de-maan. Toen ook nog de hersens evolueerden, was de homo sapiens niet meer tevreden met te voet gaan. Geleidelijk aan kwam er een boot, een kar, een paard, vleugels, een fiets, een trein, een ballon, een vliegtuig, een straaljager, een raket…. aan te pas.
Degenen die van mijn leeftijd zijn (en die verklap ik niet) hebben als kind al met de trein gereden. Wij weten niet meer dat Koning Leopold I de eer had om de eerste treinreis in te huldigen. De eerste Belgische treinrit is een historische gebeurtenis die plaatsvond op 5 mei 1835. Op die dag werd de verbinding tussen Brussel en Mechelen geopend en reed er voor de eerste maal in de geschiedenis een trein op het Europese continent. De rit bestond uit een konvooi van drie stoom-locomotieven van Britse makelij die achter elkaar het traject aflegden met aan boord in totaal 900 genodigden.
Deze rit luidde het begin in van de rijke geschiedenis van de Belgische spoorwegen en vormde de drijfveer van het industriële succes van België in de 19e eeuw. De treinen reden tot 60 km/u en over die snelheid deden de griezeligste spookverhalen de ronde. De passagiers zouden nauwelijks naar adem kunnen happen en de koeien langs het spoor zouden van schrik geen melk meer geven. Gelukkig bleven mens én dier ongedeerd!
In het prachtige museum Train World in Schaarbeek, vindt u alles over treinen en hun (Belgische) geschiedenis. Daar staat o.a. een indrukwekkende klepper: één van de laatste stoomtreinen. Als je voor dit gevaarte staat, stokt de adem eventjes in je keel. Je ziet een stoomsimulatie en je hoort het geluid dat erbij hoort. Dit is maar één voorbeeld van de knap opgevatte presentatie van zowat alles wat met treinen te maken heeft. Daartoe behoren ook de mensen die de treinen laten rijden, de veiligheid, de stations, de luxe rijtuigen, de legendarische routes, de bruggen en tunnels, de “schatten op zolder”.
Zelfs degenen die niet gebeten zijn door de microbe van het spoor, maar wel door kunst, die moeten erheen en wél vóór 15 maart! Er loopt namelijk een uitzonderlijke tentoonstelling van een Belg die zijn hele leven lang niet uitgekeken raakte op treinen en stations: Paul Delvaux.
“Zijn surrealistische werken gaan moeiteloos op in de adembenemende scenografie van Train World. Als vanzelf ontstaat er een boeiende dialoog”, zo meldt de folder en de folder heeft gelijk!
De reis door de tijd begint bij Train World al voor je goed en wel binnen bent. Je ontdekkingstocht doorheen deze spoorwegopera start in het oudst bewaarde stationsgebouw van Brussel.
Het was ongelooflijk rustig in het museum in Schaarbeek en dat terwijl het één van onze knapste musea is! Het ligt pal naast het huidige station van Schaarbeek. Zelfs wie maar matig in dit vervoermiddel geïnteresseerd is zal verbaasd zijn. Neem kinderen en/of kleinkinderen mee!
Gerda Sterk, ROC-reisleider
Heeft u zelf ook zin gekregen om de verborgen parel in Schaarbeek te bezoeken? Ga mee met het ROC op dinsdag 4 februari naar Train World – jawel, met de trein!
We combineren het bezoek met een tweede verborgen parel in Schaarbeek: Maison Autrique. Dit is één van de eerste gebouwen die Victor Horta in Brussel tekende. Na een jarenlange, maar bekroonde, restauratie is het prachtige herenhuis open voor bezoek.
Als eerste markante gebouw van Victor Horta is het Autrique-huis een belangrijke schakel in het bouwkundig erfgoed van Brussel. In de eerste plaats omdat dit huis uit 1893 een essentiële fase vertegenwoordigt in de evolutie van de belangrijkste Belgische architect. Maar ook omdat dit gebouw een exemplarische restauratie heeft ondergaan, die bijdraagt tot een beter begrip van de geboorte van de Art Nouveau.
Programma:
Praktische informatie:
Afbeelding: Le train Bleu or La Rue aux Tramways (Paul Delvaux, 1946)